Máte pocit, že vám efektivní komunikace dělá problém? Nezoufejte, nejste sami. Pokud si přejete, aby se váš byznys rozvíjel, měli jste neustále nové poptávky a zakázky, a zákazníci se vám jen hrnuli, potřebujete umět komunikovat efektivně.

Zběhlejší matadoři už vědí, že získat nového obchodního klienta je mnohem těžší než si udržet toho stávajícího. Musíte být neustále v pohybu a jak se říká, neusnout na vavřínech. Vědět, jak efektivně komunikovat s klientem, je zásadní k dlouhodobé spolupráci. Pokud tuto skutečnost nezvládnete, riskujete, že o zákazníka přijdete, a to velmi rychle.

Sdělujte informace i naslouchejte

Klíčem k úspěšné spolupráci, je vzájemná efektivní komunikace. Nestačí jen přesvědčovat zákazníky o výhodách vašich produktů a služeb, ale musíte umět také naslouchat jejich přáním a potřebám, hledat společná řešení. Když se o klienta zajímáte, snažíte se docílit společného konsenzu a reagujete na jeho podněty, určitě jdete správným směrem. Naslouchání druhým je pravděpodobně nejdůležitější komunikační dovedností, kterou můžete mít.

Rozeznejte důležitá sdělení od klienta

O klienta mějte pravidelně zájem. Zajímejte se, co potřebuje a jak mu můžete pomoci s produktem či službou, hledejte řešení, aby byl klient spokojený. I když zákazník skáče od jednoho tématu k druhému, buďte trpěliví a vše si poctivě zapisujte. Jakmile ho vyslechnete, můžete pokračovat ve sdělování důležitých informací a domluvit se na dalším postupu.

Myslete na styl komunikace

Slova se někdy ztrácí v překladu. Kór v současnosti, kdy s klienty nekomunikujete jen tváří v tvář, ale i přes sociální sítě, online platformy, telefon či SMS. Dávejte si pozor, jakým tónem klientovi informace sdělujete. Psaný a mluvený projev je velmi odlišný. Snažte se o respekt, slušnost, věcnost a sdělujte jen pravdivé informace. S klienty mluvte věcně, bez ponižování, sarkasmu, s empatií a se správnou intonací.

Opatrně se zpětnou vazbou

Jednou z důležitých součástí každé efektivní komunikace je zpětná vazba. Pokud ji od klientů získáte, neberte ji jako útok na svoji osobu, ale jako příležitost zlepšovat svoje služby a rozvíjet produkty, které nabízíte. V případě, že zpětnou vazbu sami dáváte, snažte se, aby byla věcná, jasná a pomohla ve zlepšování kvality komunikačního procesu.

Evidujte komunikaci s klientem

Efektivní komunikace se vyznačuje budováním vztahů a co nejproduktivnější prací. Proto si zapisujte vše, co se na schůzkách či přes telefonáty dozvíte. Pro zápis aktivit včetně důležitých výstupů využívejte ideálně CRM systém. Zde najdete informace na jednom místě. Na kartě kontaktu můžete vidět veškerou komunikaci, e-maily, zájmy a záliby klienta, obor jeho činnosti, preference nebo i odkazy na sociální sítě.

Nepropásněte svoje úkoly

Plnění úkolů včas je dalším z kroků k efektivní komunikaci. CRM systém vás bude informovat o všech úkolech, které si naplánujete, abyste na ně nezapomněli, a to o úkolech svých i delegovaných. Pokud chcete být ve svém podnikání úspěšní, udržujte si kontakt se zákazníky. Pravidelně se jim připomínejte a plánujte společně další kroky.

Mějte obchodní případy pohromadě

Pokud veškeré informace dohledáváte v e-mailech, v diářích nebo si lepíte papírky na počítač, CRM systém vám tuto situaci ulehčí. Evidenci zakázek, důležité specifické informace, co konkrétně klient potřebuje, co s ním řešíte, v jaké fázi zakázka je, včetně termínů a příloh budete mít na jednom místě.

Nezapomeňte na webové formuláře

Zpětnou vazbu, názory či připomínky můžete sbírat z webu a sociálních sítích pomocí dotazníků a webových formulářů. Z vyplněného formuláře se vám automaticky založí karta kontaktu, obchodní případ nebo úkol pro vás či někoho z vašeho týmu.

Automatizace jako klíč k úspěchu

Hlídání termínů a dodržení toho, co jste klientům slíbili, už pro vás nebude noční můrou. Tohle a spoustu dalších věcí snadno vyřešíte pomocí automatizace (tzv. triggerů). Důležité datumy, posloupnost úkolů i pravidelnou komunikaci s klientem, za vás CRM systém sám pohlídá.

Vyzkoušejte oblíbený český online CRM systém Anabix a mějte rychlý přehled o klientech, aktivitách, úkolech i zakázkách na jednom místě. Anabix CRM se i pro vás může stát tím nejlepším CRM řešením.

Štěpán Musil

Mgr. Štěpán Musil

05/2022

Komentáře

Vyzkoušejte CRM systém Anabix