Zásadní faktor, na který se při výběru lidí zapomíná

Možná znáte tu situaci, kdy nějaký váš kolega v práci končí nebo rozšiřujete tým a je třeba rozjet výběrové řízení. Vydáte inzerát nebo rozhodíte sítě mezi známými a začnou se ozývat uchazeči. Přichází první životopisy (někdy i s motivačními dopisy) a vy přemýšlíte, koho si pozvete na pohovor. Pokud si už tady nejste jisti, nebo se neumíte rozhodnout, koho nakonec přijmout, rozhodně čtěte dál.

Během osobní schůzky probíráte, co mají kandidáti za sebou, co umí a snažíte se si představit, zda by do týmu opravdu zapadl. Když se vám daná osoba zamlouvá, přijmete ji a těšíte se na novou posilu, která vám pomůže posunout se zase o kus dál. A ejhle! Někdy se to úplně nepovede. Najednou se vybraný kandidát chová jinak než na pohovoru, s týmem si nerozumí a nejsou za ním vidět požadované výsledky.

Většina firem „pokrčí rameny“ a rozjede výběrové řízení na novo. A postupuje naprosto totožně. Už vám asi je možná docela jasné, že výběr lidí na základě životopisu a prvního dojmu nebývá tou nejúčinnější metodou. Mnoho lidí je mistrem v tom, jak získat práci, ale bohužel ne v tom, jak ji dělat. Co s tím?

Zásadní parametr úspěchu

Existuje parametr, který je pro úspěch člověka na jakékoliv pozici naprosto zásadní. Je to jeho postoj k práci. Asi jste již ve své praxi vypozorovali, že existují jedinci, kterým stačí zadat cíl a oni se už k němu dokáží dostat tak nějak sami (těch je ale pouze ve společnosti cca 20 %). Pak jsou osoby, kterým když zadáte cíle, musíte v jejich dosahování pomáhat (trochu je vést za ruku). No, a pak je tu skupina lidí, které musím mít pod neustálým dozorem, jinak neudělají vůbec nic. Mluvím zde o produktivitě – schopnosti dosahovat reálných výsledků a dokončovat svou práci.

My v Performii rozlišujeme 5 typů pracovníků, kteří mají naprosto odlišnou schopnost přispívat týmu, kterého jsou součástí. Můžete se na ně podívat ve formě krátkého animovaného spotu s názvem Kára. Pokud by vás tato typologie zajímala více do hloubky, můžete si k tomu přečíst více v odborném článku Jaké lidi máte v týmu.

Zásadním faktorem pro úspěšné výběrové řízení tedy je zaměření na reálné výsledky a dokončené akce, kterých daná osoba na svěřeném postu dosáhla. Nezajímají nás zodpovědnosti, kompetence, náplň práce nebo to, jakých projektů byla daná osoba součástí. Zajímá nás, co hodnotného tam vyprodukovala. To, že někdo něco dělal, ještě neznamená, že to bylo pro danou společnost přínosné. Nebo to, že má někdo určité odborné znalosti, ještě neznamená, že bude ochotný je využít v praxi. Zažili jsme zástupy lidí, kteří za sebou měli několik let praxe, ale i přesto nebyli úspěšní.

Zapomeňte na první dojem

Zkrátka prokazatelné výsledky jsou důležitější než první dojem nebo čistá bílá košile. Ze zkušenosti totiž víme, že když je někdo pracovitý, bude pracovitý i nadále. Naopak ten, kdo je zvyklý jen proplouvat, se také jen tak nezmění. Člověk je tvor, který má tendenci věci opakovat, a to platí také pro oblast produktivity.

A jak souvisí produktivita se zaváděním CRM systému nebo změn v něm? Je to velmi jednoduché. Produktivní člověk řeší svou efektivitu a chce dosahovat svých výsledků s určitou mírou lehkosti, takže jakýkoliv podpůrný prostředek k tomu (i přes možnou počáteční skepsi) určitě uvítá. S takovými systémy mají většinou problém lidé s nižší úrovní produktivity, protože je to jistý kontrolní mechanismus.

Pokud byste se chtěli stát profesionály v ověřování produktivity, navštivte náš seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým nebo začněte kratší přednáškou.

Hana Slačálková

Hana Slačálková, senior trenérka seminářů o budování produktivních týmů ve společnosti Performia

12/2022

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.