Rady a tipy pro vaší profesionální prezentaci na internetu

Máte skvělé webové stránky? A máte na nich vše potřebné v pořádku? Přečtěte si praktické tipy pro vaši profesionální prezentaci na internetu. Během provádění auditů webových stránek se nejčastěji setkávám s těmito chybami, které pak mají za následek to, že návštěvníci z webu rychle odcházejí. Pojďme se na ně podívat.

Bezpečnost na prvním místě

Vytvořit bezpečné a důvěryhodné prostředí pro návštěvníky vašeho webu je základ. Zabezpečenou webovou stránku poznáte na první pohled. Otevřete si vaši stránku v Google Chrome a podívejte se do vašeho příkazového řádku. Vidíte na začátku ikonku zámku a URL adresa začíná https://:? Pak je vše v pořádku. Pokud ne, tak je potřeba to řešit.

Dokonale vyladěné menu

Pod příkazovým řádkem vidíte v horní části webu nad nebo pod úvodním obrázkem/logem/sloganem menu webových stránek. Jedná se o rozcestník, který pomáhá při navigaci. Jednotlivé odkazy v menu totiž přesměrovávají návštěvníka na další stránky webu. Podívejte se, kolik položek v menu máte a na jejich hierarchii. Obecně je doporučováno 5-7 položek. Desítky položek vytvoří jen chaos a nepřehlednost. Zároveň je prokázáno, že lidé si nejvíce pamatují prvotní informaci a pak taky tu nejnovější. První položkou by tak v menu mělo být například O Nás nebo Co děláme a tou poslední Kontakt.

Tvář prodává

Za každou firmou či značkou někdo stojí. Nebojte se ukázat tvář a pořiďte si profesionální profilové fotky. Ty by na vašem webu určitě neměly chybět. Ideálně by měly být foceny v prostředí, které s vaší službou či produktem souvisí. Web doplňte také o další výstižné fotografie nebo případně ilustrace, které prezentaci oživí. Využít můžete i placené fotobanky, ale v tomto směru doporučuji vybírat pečlivě a snímky z fotobanky používat jen doplňkově, a to třeba pro Blog.  Myslete na to, že je může využít i kdokoliv jiný, a to pro jakoukoliv nabízenou službu.

Slogan, který vystihuje podstatu

V horní částí Homepage vaší webové stránky by neměl chybět úvodní slogan. Tím by určitě nemělo být nicneříkající Vítejte na na našich webových stránkách. Slogan by měl vystihovat, co děláte a v čem jste jedineční. Zkrátka, jak můžete potenciálnímu zákazníkovi pomoci.

Slogan neboli „claim“ by měl být rytmický a snadno zapamatovatelný krátký text o poselství vaší firmy či značky.

Výzva k akci

Webové stránky jste nevytvořili jen tak, ale s určitým cílem. A právě k němu je potřeba návštěvníka směřovat. Jak? Pomocí promyšleného obsahu a výzev k akci v podobě navigačních tlačítek s popisným textem a HTML odkazem na další část webových stránek. Navigační tlačítka jsou pro návštěvníka  průvodcem k samotnému cíli. Tím může být poptávkový nebo kontaktní formulář.

Je váš čtivý text k přečtení?

Zaujměte čtivými texty. Píšete je pro zákazníky, mluvte tak jejich řečí. Odborné texty přepište do jazyka, kterému budou rozumět ti, kteří se ve vašem oboru neorientují. Texty na vašem webu by měly být nejen čtivé ale i čitelné. Zvolte proto správný font písma, jeho barvu a ideální řádkování. Také pozadí písma hraje v čitelnosti velkou roli. Font písma by mě být pro hlavní text minimálně 16 px a pro vedlejší 13-14 px. Řádkování zvolte  ideálně 150 – 160 %. Pozadí textu by mělo být kontrastní. Noční můrou je například text ve žluté barvě na bílém pozadí. Pokud chcete mít v pozadí textu fotografie, je potřeba myslet na správný kontrast obzvlášť. Fotografie tak doporučuji zjemnit a upozadit.

Mít vlastní vizuální styl

Webové stránky, které připomínají cirkus jsou out. Kombinace fontů písem, barev a grafických prvků způsobí jen chaos. Zvolte si maximálně dvě barvy, které budete kombinovat s bílou, černou a případně šedou. Vyberte si vlastní vizuální styl a držte se ho.

GDPR a Cookies

Novela o GDPR a Cookies už tu s námi chvíli je. I tak na ní někteří zapomínají. Nezapomeňte, že každý web musí odpovídat předpisům, které se týkají ochrany soukromí návštěvníků a zpracování jejich osobních údajů. GDPR Cookie lišta je od 1. 1. 2022 v ČR povinná a měl by ji využívat každý, kdo nechce dostat pokutu a využívá cookie na webu. Stačí dát odkazy na tyto stránky do patičky webových stránek, ale je třeba je tam mít.

Prázdné stránky

Nenechte nic náhodě a zkontrolujte si, že máte funkční všechny podstránky. Věnujte čas kontrole všech proklikávacích prvků a ujistěte se, že je vše funkční.

Web není kniha

Lidé nejsou zvyklí na webu číst, spíš obsah skenují a hledají záchytné body. Usnadněte jim to. Krátké a výstižné texty jsou vhodnější než dlouhé romány. Zvýrazněte v textu to nejdůležitější a využijte pro členění textu odrážky.

Mít vlastní doménu

Mít vlastní doménu není nic složitého a pro profesionála je to nezbytné. Založte si ji. To samé platí i pro e-mail. Vystupujte jako profesionál. Myslete také na to, že více než 40 % návštěvníků si vaše webové stránky prohlíží přes mobil. Optimalizace webu pro mobilní zařízení je tak na místě. Za zmínku také stojí optimalizace pro vyhledávače, takzvané SEO. To už je trochu složitější téma, na které se spolu můžeme podívat.

Reference

Nepodceňujte sílu referencí. Ideální je mít reference od skutečných zákazníků z externího zdroje jako je Google nebo Facebook. Doplňte je o ukázky vašich realizací v kvalitě od profesionálního fotografa.

Doufám, že jsem vás tímto článkem inspiroval ke kontrole vašich webových stránek. A pokud nemáte čas a raději byste celkovou kontrolu nechali na někom, kdo se v oblasti auditů webových stránek dlouhodobě angažuje, pak se mi určitě ozvěte.

David Walter

David Walter, tvůrce webových stránek, davidwalter.cz

04/2023

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.