Koučink zaměstnanců bez přítomnosti nadřízených
Jako velmi efektivní způsob rozvoje manažerů nebo zaměstnanců je považován především tzv. koučink. Manažeři jej využívají k rozvoji svých schopností a možnosti rozvíjet své plány a vize (prostřednictvím sdílení zkušeností a inspirace), společnosti a firmy pak formou koučinku odhalují nadání a schopnosti svých zaměstnanců. Koučink nelze považovat za klasické školení. Je to něco víc. Koučuji týmy i jednotlivce už řadu let a velmi často se potýkám s otázkou, zda umožnit nadřízeným být u koučování svých zaměstnanců.
Kouč není školitel, kouč je mentor
Předávat zkušenosti, provádět různými pracovními a životními situacemi, pomoc nacházet různá řešení …. kouč jako mentor rozvíjí znalosti a schopnosti klienta. Kouč má vědomosti, přirozenou důvěryhodnost, umí zainteresovat pro věc – vytvořit vztah a vazbu, musí umět naslouchat, vhodně se dotazovat a ze získaného vytvořit potřebný výsledek. Ale ani to není všechno. Důležitá je empatie, objektivita a s ní spojená neutralita.
Ve své praxi se často setkávám s tím, že jsou mi při koučinku předestírány různé problémy a zákazníci se mě ptají, jak je řešit. Vyřešit jejich problémy ale není můj úkol, můj úkol je navést klienty tím správným směrem, aby byli schopni problém odhalit, najít východisko, rozhodnout o něm a tím problém odstranit.
Osobní vedení jednotlivců
Jako osobní kouč managementu často pomáhám vrcholovým pozicím na firmě – top managementu. Sebezdokonalování, osobní rozvoj, hledání nápadů, rozvíjení plánů, nebo i běžné „porovnání s jinými“, je to, co u mě řídící pracovníci a majitelé firem hledají.
Individuální nebo skupinový koučink zaměstnanců
Firmy si mě najímají také pro koučink zaměstnanců. Práce v týmu nebo s jednotlivci je nesmírně obohacující. Vhodným zapojením a propojením klientů jsem schopen vytěžit maximální profesionální kapacity z každého z nich. Ze zkušenosti vím, že téměř každé koučování však považují zaměstnanci za jakousi povinnost, kterou si musí „odbýt“ a pak mohou jít domů. Za svůj úspěch tak považuji každou schůzku, při které se mi povede strhnout zaměstnance do děje / debaty / situace a podobně tak, že „školení“ uteče a zaměstnanci sami chtějí, aby pokračovalo dál – chtějí se dozvědět víc, víc na sobě pracovat, zkoušet víc modelových případů. To je pak koučink, který jim hodně dá, ve kterém dokážou sami objevit svůj talent.
Takovýto koučink je ale obvykle mnohem úspěšnější, když se ho neúčastní nadřízení. Zaměstnanci obecně cítí určité emoční zábrany před svými vedoucími, dostatečně se neuvolní, nejsou přirození.
Lépe samostatně
Koučink zaměstnanců proto obecně doporučuji nekombinovat se společným koučinkem nadřízených. Ale jistě jsou situace, kdy je takováto forma naopak žádoucí. Například při tréninku různých obchodních případů, pro obchodní zástupce atd.
Koučink je velmi efektivní nástroj, jak udržet nebo zvyšovat výkonnost lidských zdrojů firmy. Je to investice, která se jednoduše několikanásobně vrátí.
Koučovat mohu i vás.
Máte dotaz, chcete si domluvit schůzku? Využijte některý z mých kontaktů.
Pavel Klein / krizový manager, osobní kouč managementu, lektor
e-mail: pavel.klein@management-povidani.cz
mobil: +420 775 443 059
Pavel Klein - krizový manager, osobní kouč managementu, lektor
04/2021
Komentáře