Jak přístupnost webu pomáhá nevidomým

Přispěli byste nevidomým, ptají se pokladní v supermarketu. Rozhodně, říkáte si. Ale věděli jste, že tvůrci webových či mobilních aplikací mohou svou prací nevidomým reálně pomáhat každý den, ne jen o Vánocích? Stačí, když si osvojí základní pravidla takzvané přístupnosti. Ta mimochodem sehrála i klíčovou roli při nedávném výběru nejlepších evropských webů na doméně .eu.

Ale pěkně od začátku.

Možná jste nad tím nikdy nepřemýšleli, ale způsob, jakým nevidomí uživatelé konzumují obsah na webu je o dost jiný. Díky nejrůznějším technologiím a nástrojům si zvládnou přečíst zprávy, vyřídit e-maily nebo objednat potraviny stejně jako kterýkoliv člověk bez znevýhodnění. Má to však jedno velké ALE – web musí být přístupný a nepokládat zbytečné bariéry v jeho procházení. 

Přístupnost si můžete představit jako bezbariérovost. Přístupný web je přívětivý ke všem uživatelům bez rozdílů. Tedy nejen pouze k nevidomým a slabozrakým. S přístupným webem či aplikací si lépe poradí senioři a procházení přístupného webu bude příjemnější a rychlejší i pro běžné uživatele.

A zatímco v případě budov a veřejných prostranství pracují na odstranění bariér architekti a projektanti, v on-line světě se o přístupnost na straně kódu musí postarat vývojáři a IT specialisté.

S trochou nadsázky lze tak zlepšení přístupnosti přirovnat k vybudování bezbariérové rampy místo schodů. Zainvestovat čas a peníze do odstranění bariér tak nejenže dává smysl. Ale může (a bude) znamenat i více zákazníků pro váš obchod.

V české legislativě je přístupnost zakotvena v zákoně č. 99/2019 o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací. Právně závazná je jen pro státní a samosprávné instituce.

Roman Kabelka

Přístupnost vyzdvihly i evropské ceny

Že by na ni měli myslet i tvůrci komerčních webů, potvrzují ale i velcí hráči a registrátoři, jako třeba EURid - nezisková organizace zvolená jako doménový registr pro doménu nejvyšší úrovně .eu.

Do pětičlenné poroty soutěže 2022 .eu Web Awards přizval EURid experta na přístupnost Romana Kabelku za MasterDC. Spolu se čtyřmi dalšími porotci ze zemí napříč celou Evropou posuzoval přihlášené weby a zodpovídal za jejich hodnocení právě v oblasti přístupnosti.

Organizátoři soutěže obdrželi více než 800 nominací, z nichž veřejnost v on-line hlasování na webu soutěže posunula do finále 18 projektů v 6 kategoriích. V porotě zasedli i experti na grafiku a uživatelské rozhraní, SEO, copywriting a celkové byznysové pojetí webové prezentace. Pohledy porotců na to, kdo by měl zvítězit, se dle slov Romana Kabelky občas lišily. Ale vždy dbali na to, aby si vítěz vedl dobře napříč všemi kritérii, a to včetně přístupnosti.

Mezi oceněnými weby tak nebyl ani jeden, kterým by se nevidomí neproklikali. A to byla asi ta nejlepší zpráva, se kterou mohl Roman Kabelka ve čtvrtek 17. listopadu v belgickém Mechelenu u Bruselu usednout na slavnostní vyhlášení evropských cen.

Jak zlepšit přístupnost webu

Ptáte se, na co byste u svých webů a aplikací měli dát pozor a jak postupovat, jestli se chcete v přístupnosti zlepšit podobně jako vítězové evropských ocenění? Oslovte MasterDC a Romana Kabelku. Díky zkušenostem, které v analýzách přístupnosti mají, vám velmi rychle pomohou odhalit nedostatky a opravit je.

Existují celosvětově uznávaná pravidla pro tvorbu přístupného webu, známá pod zkratkou WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), která si můžete nastudovat. Ale pro začátek najdete níže shrnutí pár jednoduchých pravidel a tipů, které vychází z části z pravidel WCAG a z části z obecných tipů na uživatelskou přívětivost, která je také známá pod zkratkou UX.

  1. Psaný obsah. Text by měl být srozumitelný a jednoznačný. Správně strukturovaný, logicky členěný do odstavců a editoři by měli používat správné sémantické značky v HTML kódu.
  2. Nadpisy a podnadpisy Pomůžou nejen vyhledávačům. Odečítače obrazovky pak nevidomým přečtou vždy jen nadpisy požadované úrovně, což významně usnadňuje orientaci na webové stránce.
  3. Ovládání z klávesnice Nevidomí a jinak postižení vůbec nepoužívají myš. Pro přístupnost webu je tak naprosto klíčové, aby bylo možné ovládání výhradně z klávesnice. 
  4. Audio a video Ke každému audiovizuálnímu obsahu vždy přidávejte textový přepis. A kromě externího kódu z přehrávače (třeba Youtube, Soundcloud apod.) nezapomeňte také na odkaz na původní zdroj.
  5. Obrázky, grafy, tabulky Opatřujte obrázky alternativním textem nebo titulkem. Každý obrázek či tlačítko by mělo mít svou textovou alternativu. Snad s jedinou výjimkou, kterou jsou dekorativní prvky.
  6. Kontrast Přibližně osm procent mužů a jedno procento žen má problémy s rozpoznáváním barev. Vždy se ujistěte, jak takový původně pěkně barevný graf vypadá převedený do černobílé varianty.
  7. Odkazy Špatně formulované odkazy jsou častým prohřeškem proti přístupnosti. Různá čtecí zařízení pro hendikepované totiž umožňují zobrazit pouze odkazy a ignorovat okolní text.
  8. Formuláře Vyplnění formulářů vyžaduje přesnost. Dbejte na to, aby nevidomí vždy věděli, co vyplňují. V HTML kódu stránky je nutné svázat formulářový prvek (např. editační pole nebo zaškrtávací tlačítko) a popisek pole.
Michaela Rabasová

Michaela Rabasová, manažerka komunikace MasterDC

01/2023

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.