B2B. Není to žadný kolega od BLT sendviče, ani nástupce LCD obrazovky. Porozumět tomuto shluku tří znaků si vyžaduje více než suché definice a výčty faktů. Co je B2B je třeba pochopit komplexně. V teorii, i v praxi. Až poté vám tento business model může v podnikání dobře posloužit. Kromě samotného představení, co je B2B, se také dozvíte, jak sluší modelu druhá zkratka, jež se zrovna tak skládá ze tří znaků – CRM.

Nasávání atmosféry obchodního světa, kde interakce mezi firmami je základem každodenního fungování a zdrojem obživy. I to je odpověď na to, co je B2B model. Za oponou prodeje a nákupu se schovává budování spolupráce a důvěry mezi firmami, stejně jako strategická partnerství podporující růst a inovaci.

B2B zkratka

Business-To-Business, zkráceně B2B, je obchodní model, ve kterém firmy poskytují své produkty a služby firmám jiným, nikoliv koncovým spotřebitelům. Role zákazníka se zde zhostí samotná společnost.

B2B zahrnuje transakce mezi dvěma firmami, kde jedna firma funguje jako dodavatel produktu nebo služby druhé firmě, a to za účelem jejího provozu, dalšího zpracování produktu nebo prodeje. Obchodní vztahy jsou zde podstatně složitější a transakce doprovází v určitých případech i uzavírání smluv a mnoho papírování. B2B je totiž o uzavírání dlouhodobých obchodních vztahů. Narozdíl od modelu B2C (Business-To-Customer), kdy se koncový spotřebitel a firma často setkávají pouze ojediněle.

Co je B2B marketing

S marketingem nejdál dojdeš! 21. století, ve kterém si svět podmanily sociální sítě, a neomezený přístup k nim nabízí i neomezené prodejní možnosti, je třeba marketing brát jako silný obchodní nástroj.

B2B marketing - to jsou strategie a procesy, které firmy používají k propagačním a obchodním aktivitám zaměřeným na oslovování a získávání přízně jiných firem. Každý firemní segment má své vlastní potřeby a motivace.

S B2B marketingem to máte jako s šachovou partií, kde se různé figurky hemží po šachovnici různými směry. Pro marketéry to znamená, že jejich tahy musí být precizně zaměřeny na každou jednotlivou postavu na této šachovnici. Hlavouni podniků hledají zisky a dlouhodobou udržitelnost. Ředitele motivuje efektivita a inovace. Manažeři očekávají návratnost investice a snadnou implementaci. Běžní zaměstnanci zase touží po řešení, které usnadní jejich práci.

Stejně jako při šachové partii se však situace může rychle měnit i na pracovišti. Firmy mohou měnit své strategie a plány, zužovat nebo rozšiřovat rozpočty. Proto je důležité, aby B2B marketingoví strůjci byli pružní, analytičtí a vždy připraveni na jakýkoliv tah, který může změnit průběh hry - tak, aby pohyb po firemní šachovnici nepřipomínal spíše Člověče, nezlob se.

Oborů, ve kterých se tím, co je B2B zabývají nejen teoreticky, ale i prakticky, najdete spousty.

  • Finanční poradce může své cenné rady předávat nejen jednotlivcům, ale celým týmům, stejně jako školitel předávající know-how.
  • Realitní makléř může hledat perfektní prostor pro slibně se rozšiřující firmu, které už je původní kancelářský kutloch zkrátka moc malý.
  • Síťoví markeťáci zase mohou nahodit jiné firemní partě  síť plnou nápadů na zaměstnanecké benefity.
  • Bez servisáků by se zase neobešly budovy, jež potřebují údržbu nebo stroje, využívané v nejrůznějších zařízeních (takový kavárník bez fungujícího kávovaru by jen těžko obsloužil po kávě lačnící hosty).
  • Odvětví obchodu zase může vybavovat od A do Z firmy - ať už nábytkem, nebo třeba elektrotechnikou.
  • Nezisková organizace na denní bázi zase jedná se sponzory a dárci.

CRM pro B2B

Aby ve všech těch zakázkách nevznikal vesmírný maglajz, je potřeba mít v tom systém. Ideálně pak CRM systém. CRM není jen software, je to srdce a nervový systém firemního ekosystému. Pomáhá udržovat kontakt s klienty, řídit projekty a včasně delegovat úkoly, což je nezbytné pro udržení úspěšného obchodního prostředí. Zmenežovat takovou haldu kroků je pro běžného smrtelníka pořádná fuška, pro CRM systém brnkačka.

Když seznámíte B2B se CRM, vznikne vám dokonalý páreček. CRM systémy umožňují udržovat všechny informace o zákaznících na jednom místě, což usnadňuje komunikaci a poskytuje kompletní přehled o obchodních vztazích.

Automatizace obchodních procesů pomáhá zlepšit efektivitu a produktivitu týmů a umožňuje lépe reagovat na potřeby zákazníků.

I s ohledem na důležitost dodržování GDPR je CRM systém vaším spolehlivým průvodcem skrze nepřehledné vody regulací a zákonů, které se mění mrknutím oka.

Pro aktuální informace o podnikatelských subjektech si k CRM přidružte i externí firemní databázi, do je lexikonem firemního světa a shromažďuje data o firmách a jednotlivcích z veřejně dostupných zdrojů, jako jsou webové stránky, sociální sítě, veřejné rejstříky apod. CRM si z takové databáze přelouská veškeré potřebné informace a vás obohatí o arzenál důležitých informací.

 

Za obchodními transakcemi mezi firmami se skrývá komplexní budování vzájemné důvěry a spolupráce, posilující růst a inovaci. Strategická partnerství otevírají nové obchodní příležitosti a možnosti rozvoje. Uplatnit v B2B modelu jedinečný um CRM systémů znamená kompletní přehled o obchodních vztazích, stejně jako usnadnění správy projektů a komunikace s klienty. B2B není jen o obchodě - je to stavba mostů mezi nejrůznějšími firmami a projekty, kde každá výzva představuje novou, unikátní příležitost.

Štěpán Musil

Mgr. Štěpán Musil

03/2024

Komentáře

Vyzkoušejte CRM systém Anabix