Ideální čas pro podání ochranné známky nastal právě teď

Kdy jindy začít s podáním ochranných známek, než když k tomu přímo vybízí Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví? Ten se totiž rozhodl podpořit fyzické osoby a malé a střední podniky velmi výhodnou možností ušetření 50 % z výše přihlašovacích poplatků. Obecně však není třeba vyčkávat na výhodné podmínky, ale jít jim vstříc a svoji značku začít chránit už před investováním do ní.

Tvorba vlastního brandu by měla být doprovázena podáním ochranné známky, pomocí které si těžce vybudovanou značku ochráníte. Ať už se jedná o logo Vaší společnosti s jejím jménem, název nového produktu, služby nebo i třeba nový propagační slogan či tvar výrobku. Klíčovým faktorem je, aby toto nové označení dostatečně odlišovalo „to Vaše“ od „těch ostatních“.

Pokud tedy zavádíte na trh nový produkt, řekněme pivo, určitě chcete, aby si jej v obchodě nikdo nespletl a šel takzvaně na jistotu. Jakým způsobem pak být originální? Začít můžete lahví, i když s tou je to těžké. Většina „lahváčů“ je zelená či hnědá. Ono totiž udělat lahev, kterou každý pozná na první pohled, je opravdu kumšt a pořádně se to povedlo snad jedině Coca-Cole. Chtělo by to tedy výraznější prvek, nejokatější pak bude etiketa či jiný tištěný polep, který se nachází na každé lahvi. Zde už můžete v rámci možností popustit uzdu fantazii a na logu se opravdu vyřádit. Posledním rozlišovacím prvkem je pak samotný název piva. Pokud zvolíte nějaký obecný název, jako třeba Borůvková třináctka, Pšeničné světlé nebo Kvasnicové pivo, snadno se ztratí v záplavě ostatních nejenom v obchodě, ale i při případném hledání na internetu. Chce to tedy i k názvu přistoupit kreativně.

Co pak ale s tím, když se někdo bude chtít povozit na Vaší slávě a značce a začne prodávat pivo v nápadně podobné lahvi, s etiketou, která jako by Vaší z oka vypadla, a dokonce ještě se snadno zaměnitelným názvem?

Inu, pokud nemáte ochrannou známku, pak zřejmě nic moc, případně to vyjde poměrně draho. Ještě k tomu abyste začali brand budovat od začátku.

Jenže kdo by měl v dobách covidových pomyšlení na podávání přihlášek ochranných známek? Však ono to počká na nějakou lepší dobu, kdy na to budu mít víc času, prostoru, myšlenek, lidí, vůle, chutě, nálady, kreativního prostoru, peněz…

S mnoha věcmi vám nepomůžeme, ale zrovna ty peníze jsou záležitostí, která se vyřešila v podstatě sama.

Jak jsme již zmiňovali v úvodu, EUIPO nabízí získání 50% slevy na základní přihlašovací poplatky jak u ochranných známek, tak u průmyslových vzorů. Ušetřit tedy můžete 425 EUR za každou ochrannou známku a 175 EUR za průmyslový vzor až do maximální výše slevy 1500 EUR, což jsou nezanedbatelné finanční položky. Nicméně dotační fondy nejsou nevyčerpatelné, ani časově neomezené, a proto je třeba začít jednat.

V naší společnosti vám rádi pomůžeme s návrhem vhodné strategie pro ochranu vašich práv, zpracujeme přihlášky ochranných známek a průmyslových vzorů a zajistíme vám získání slevy.

Jak se říká – nejlepší čas začít s ochranou brandu byl před rokem, druhý nejlepší čas je nyní!

Pro více informací navštivte náš web: https://www.patententer.com/cs/

Michal Štipl, patentový specialista

Út, 30/03/2021 - 16:00

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.