Národní divadlo, Socha svobody a... váš projekt?
Co všechno zvládne crowdfunding
Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, crowdfunding, jakožto způsob financování, tady s námi není pouze několik posledních desetiletí, ale stovky let. Co všechno v sobě v současnosti crowdfunding zahrnuje a pro koho je vlastně vhodný?
Historické okénko
12. srpna roku 1881 zachvátil budovu Národního divadla požár. A ačkoliv je to událost, kterou si patrně pamatujete jen ze stránek učebnice dějepisu, dost možná ve vás zanechala nesmazatelnou stopu. A možná to nebyl ani tak požár samotný, ale spíše to, co po něm následovalo.
Tisíce Češek a Čechů ze všech společenských vrstev, z Prahy i těch nejzapadlejších koutů země se rozhodlo nenechat si tenhle symbol národní hrdosti vzít. Díky neutuchajícímu odhodlání se po malých částkách složili a pokusili se vybrat dostatek peněz na opravu budovy. Za pouhých 47 dní se jim podařilo nashromáždit milion zlatých. Bez této iniciativy by jen těžko mohla o dva roky později rozeznít prostory znovuotevřeného divadla Libuše Bedřicha Smetany.
To, co se v roce 1881 odehrálo, bychom dnes označili termínem crowdfunding. V doslovném překladu financování davem. Člověk, aby výstižnější termín pohledal, nemyslíte? Zároveň to nebylo ani zdaleka poprvé, kdy lidé nechtěli jen lamentovat, ale přešli od slov k činům. Svůj dav a jeho sílu si vyžádala třeba i Socha svobody nebo Eiffelova věž.
A nebylo to ani naposled. Crowdfunding totiž nikam nezmizel, je tu s námi dodnes. Prošel ovšem transformací, možnosti crowdfundingu se rozrostly. V případě Národního divadla se lidé skládali čistě z přesvědčení a dobré vůle, nechtěli nic na oplátku. To je akt, který by dnes spadal do kategorie charitativního crowdfundingu. Crowdfunding ale nemá dnes ani zdaleka využití jen v situacích, kdy není k dispozici jiné řešení. Jedná se o příležitost, která čeká na všechny, kteří se jí nebojí chytnout za pačesy!
I když se příležitosti nebojíte a víte, že charitativní crowdfunding není tou správnou cestou pro vás, možná si nechcete brát úvěr, možná ke svým plánům nechcete přizvat ani investory. Co tedy vlastně s tím? Je tu ještě jedna možnost:
Odměnový crowdfunding
Jedná se o druh crowdfundingu, při kterém dav nepřijde ani zdaleka zkrátka a nemusí se nechat hřát jen dobrým pocitem u srdce. Právě naopak. Jednotliví přispěvatelé totiž výměnou za finanční příspěvek získají určitou formu protiplnění. Může se jednat o zboží či službu.
V Čechách se Mekkou odměnového crowdfundingu stál portál Hithit, který se této činnosti věnuje již dvanáct let. Za dobu jeho existence využilo portál již několik tisíc lidí. Převážně umělců a podnikatelů, kteří zde realizovali své sny a nápady.
Co když ale nejste ani umělec, ani drobný podnikatel? Co když máte větší ambice? Může být i pro vás odměnový crowdfunding správnou cestou? Rozhodně ano!
Výhody odměnového crowdfundingu
Největší výhodou odměnového crowdfundingu tak jak ho dělá Hithit je fakt, že neriskujete vůbec nic. Kampaně totiž fungují na principu “všechno nebo nic.”
Zásadním krokem je nastavit si cílovou částku, kterou k realizaci svých záměrů potřebujete. Zpracovat projekt a poslat ho do světa. Podařilo se cílovou částku vybrat? Báječné. Získáte peníze a můžete se pustit do díla.
Projekt se do úspěšného konce dovést nepodařilo? Nevadí! Nezoufejte. Peníze se přispěvatelům vrátí na účet v plné výši a vy nikomu nic nedlužíte. Naopak, ani v případě neúspěchu totiž neodejdete s prázdnou. Získáte totiž cenné informace. Kampaň na Hithitu vám pomůže zmapovat trh a ověřit si, zda je o váš produkt či službu zájem.
V případě úspěchu navíc získáte peníze ještě předtím, než se pustíte do realizace svých plánů a díky tomu můžete lépe plánovat. Úspěšná kampaň má potenciál přitáhnout nejen zákazníky, ale i média a influencery.
Dobře připravená kampaň na Hithitu si žádá investici energie a času, ani jedno však díky ní nebudete muset zbytečně investovat do projektu o který nebude zájem. Zásadní je promyslet dobře odměnový systém. Co nabídnout přispěvatelům? To je oč tu běží. Předmět, zážitek, ale i věci s přenesenou hodnotou mají v odměnovém crowdfundingu své místo. Takovou přenesenou hodnotou je konec konců i hrdost, kterou v nás i po letech vzbuzuje budova Národního divadla a odkaz. Tedy záležitost prověřená časem.
Kampaň má samozřejmě také svá pravidla. Proto, aby se zvýšila motivace přispívat, je časově omezená. Nejdéle může trvat 45 dní. Připadá vám to, jako krátká doba? Vzpomeňte si na to, co Češi zvládli v případě Národního divadla se skoro stejným množstvím času. Docela velké věci, nemyslíte?

Mou doménou je podnikání a strategie. Již téměř 10 let pomáhám firmám růst, nastavuji plány a hledám cesty k úspěchu. Propojuji své zkušenosti s Hithitem, protože věřím, že crowdfunding dokáže skvělým projektům otevřít dveře. Mým cílem je posunout Hithit dál a zpřístupnit ho více tvůrcům a podnikatelům.
Najdete mě na LinkedIn, Instagram, Facebook
Komentáře